aktualizováno: 17.08.2017 15:26:33 

Trativod music band - Bluegrass‚ Country, Old Time

Článek‚ který nevyšel

  o TRATIVODu  nenapsali

V září 2011 jsme byli požádáni jedním, raději nejmenovaným, periodikem o článek. Dostali jsme otázky, na které jsme pečlivě odpověděli. Po odeslání jsme z redakce dostali článek redaktorem přepracovaný, bohužel s jeho odbornou úpravou jsme se nebyli schopni ztotožnit. Proto nakonec článek nevyšel...  Původní text nám přišlo škoda jen tak strčit do šuplíku, a tak, než se najde někdo jiný, kdo ho třeba otiskne, si z něho něco přečtěte alespoň zde:

 Jak byste popsal kapelu Trativod?

Trativod je pro zájemce o country na Mělnicku doufám snad známý pojem. Přesto pokud mám někomu naši hudební skupinu prvně představit, tak hrajeme muziku velmi blízkou country. Nástrojové obsazení je čistě akustické a tvoří ho kytara, housle, mandolína, kontrabas a banjo. Z mého pohledu je zajímavé se zmínit právě o banju, neboť v naší kapele, v posledních dvou letech, zaznívá tento nástroj v posluchačsky méně známé podobě. Písničky hrajeme myslím hodně melodické a snad i líbivé. Určitě, pokud chcete poznat hudební skupinu, je nutné ji především slyšet, proto bych rád pozval čtenáře na nějaké naše vystoupení, nebo alespoň vyzval k návštěvě našeho webu, kde máme i nahrávky.

 

 Jak jste vznikli,  jak dlouho fungujete a proč se jmenujete Trativod?

Pokud se nepletu, tak bychom příští rok měli oslavit 25 let. Za tuto dobu se pochopitelně mnohé změnilo a to platí i o Trativodu. V současné době je ve skupině z původních členů jen její zakladatel, mandolinista Pavel Rác. Ostatní do skupiny přišli později, přesto se domnívám, že skupina je co do členů stabilní a několik let již beze změn. Postupem času se jemně měnil i hudební styl, prostředí kde skupina hrála a pochopitelně kolísala i její úroveň. Chtěl bych věřit, že z několika „zlatých ér“, které v minulosti skupina zažila ta „nejzlatější“ nás teprve čeká.

Výklad historie, jakož i vznik názvu Trativod, je jistě zajímavý a možná by se rádi sami pamětníci, předpokládám asi u sklenice piva, pustili do vzpomínání a nakonec i třeba do hádky, jak to vlastně bylo. Myslím, že důležitější je budoucnost, a proto opět zvu na naše vystoupení, kde v průvodním slovu, mezi jednotlivými písničkami, často odhalujeme střípky a perličky i z naší historie.

 

 Proč rádi hrajete na jeden mikrofon a proč většina vašich písniček je v angličtině?

Hodně to souvisí s hudebním žánrem. Hraní jen na „jeden  mikrofon“ je v podstatě technická záležitost. Nejpodstatnější jsou myslím dva důvody. Zaprvé je to jediný způsob, kdy si akustické nástroje zachovají přirozenou dynamiku, sílu a barvu. Druhý důvod je, že nás tak technika minimálně omezuje a na pódiu se chováme v podstatě stejně, jako to kdysi bylo na zábavách, třeba ve stodole, v pravlasti country hudby. Takové hraní je pro nás živé, přirozeně vnímáme jeden druhého, vtahuje nás to a hra nás více baví. Bohužel při tomto druhu ozvučení se užívá velmi citlivý mikrofon a díky tomu jsou krom kapely zachyceny i všechny rušivé zvuky kolem. A tak mnohdy pod vlivem „nevhodného prostředí“,  například akustiky nevyhovujícím sálům, hlučnému okolí a podobně, jsme nuceni ozvučení řešit jinak.

Angličtina, vím, že mnohdy není našim posluchačům úplně vhod. Doufám ale, že je to věc dočasná a zdá se mi, že je nám stále častěji „odpouštěna“. Důvody k užití angličtiny jsou opět převážně technické. Čeština, na rozdíl od angličtiny, jinak frázuje a má důraz vždy na začátku slov. To je pro zpěv v country, pokud se chcete držet originálních melodií a výrazu písně, velký problém. Zjednodušeně, pokud písničku česky otextujete, změníte tím částečně i její melodii a tomu se chceme vyhnout. Skutečně mistrovských českých textů, sedících melodii a výrazu písně, je dle mne opravdu jen pár a tedy i nám chybí.

 

Kde hrajete a zdali účastníte se hudebních soutěží?

Myslím si, že naše hudba patří především tam, kde máme blízko k posluchačům. Proto asi máme zájem hrát na menších festivalech, v klubech a tam, kde toto zažijeme. Důležité je i říct, že hrajeme pro zábavu a to nám udává možnosti a hranice. Co se soutěží týká, myslím nejsme kapela soutěže přímo vyhledávající, i když občas někde soutěžíme. Krásný pocit jsme zažili například letos v červnu, když jsme se stali vítězi festiválku „Zbečenský kapr“. Úspěchem byla i vyřazovací soutěž v pořadu Mošna vysílaného Českým rozhlasem Sever, kde jsme vydrželi přes půlrok až do finále. Malá soutěž nás čeká nyní v říjnu v pořadu Notování. Co nás ale asi nejvíce ovlivnilo, byla naše letošní společná cesta „za oceán“ do domova country hudby. Krom živého vysíláni v rádiu jsme se tam účastnili i soutěže, kde jsme si zahráli před několikatisícovým publikem.

 

Závěrem našeho rozhovoru sdělte, kde vás mohou naši čtenáři vidět?

Myslím, že se přímo nabízí pozvat vaše čtenáře na páteční odpoledně-podvečerní scénu mělnického Vinobraní. Pro letošek jsme velmi rádi přijali nabídku mělnického Kulturního domu kpt. Jaroše a zahrajeme hodinový blok na jeho scéně „Jarmark“

Dovolte mi tímto tam všechny čtenáře XXXXX  pozvat a Vám, paní redaktorko, poděkovat i za rozhovor.

Za Trativod Karel Novotný

 

 

TOPlist